Na današnji dan

Puštena je u rad Fabrika automobila u Kragujevcu

Na današnji dan 1962. godine, svečano je puštena u rad Fabrika automobila u Kragujevcu, koja je u to vreme bila poslednja reč tehnike i tehnologije.

Ona je obuhvatala mehaničku obradu, preseraj, karoseriju, lakirnicu i montažu, i u početku je proizvodila godišnje oko 30.000 automobila. Ipak, istorijat automobilske industrije u Kragujevcu mnogo je duži, a kao preteča Zastave može se smatrati fabrika za proizvodnju topova, otvorena sredinom XIX veka.

Početkom prošlog veka, u Kragujevcu se intenzivno razvijala vojna industrija, a prvi automobil fabrike Daimler-Benz opravljen je u Vojnotehničkom zavodu 1904. godine. Praksa održavanja automobila nastavljena je i posle Prvog svetskog rata. Rađen je remont vozila za vojne potrebe i izrada rezervnih delova.

Posle Drugog svetskog rata u Zastavi je počela i proizvodnja prikolica za zaprežna i motorna vozila, a prava proizvodnja automobila krenula je 1953. godine montažom 162 terenska džipa `willys`. Ubrzo je doneta odluka o izboru licencodavca, a posle temeljnih analiza izbor je pao na FIAT. Auto-radionica počela je sa sklapanjem automobila 1954. godine, kada je na tržište izašlo njih 55. Narednih godina dodavani su jedan po jedan objekat: auto-bravarnica, karoserija i mehanička radionica. Proizvodnja je shodno tome, iz godine u godinu rasla, da bi 1960. bila doneta odluka da se izgradi fabrika u predgrađu Kragujevca, koja je dve godine kasnije, na ovaj dan i otvorena.

Zgrade i mašine za proizvodnju jednog od najpoznatijih Zastavinih modela podignute su u drugoj fazi razvoja fabrike, a 1972. godine počela je proizvodnja čuvenog modela Zastava 101. Godišnje se proizvodilo preko 100.000 automobila, što je bila serija koju su retko prevazilazili i najveći svetski proizvođači. Model Yugo ušao je u serijsku proizvodnju 1980. godine, a Florida 1988. Raspadom SFRJ i sankcijama počeo je težak period za Zastave, a agresijom na državu 1999. godine uništen je ogroman deo proizvodnih postrojenja.

Ipak, sa obnovljenih postrojenja u septembru iste godine, nastavilo se sa proizvodnjom, kapaciteta 50.000 vozila. Italijanski Fiat i naša zemlja 2008. godine potpisali su ugovor o zajedničkom ulaganju i osnovano je preduzeće Fiat automobili Srbija, čime je Zastava i zvanično prestala da postoji.

Tokom svog postojanja ova fabrika je proizvela više od četiri miliona automobila, od čega je oko 650.000 njih izvezeno u 76 zemalja sveta.

Od važnih događaja u vezi sa Srbijom na ovaj dan izdvajamo još:

1937. godine poginuo je revolucionar i španski borac Blagoje Parović;
2008. godine preminula je operska pevačica Olga Bruči.

MK

MK

Fondacija Srpski Legat je osnovana sa ciljem da svojim aktivnostima očuva istoriju, tradiciju i kulturu Srbije i podseti na lepe i svetle trenutke srpske istorije kako bi inspirisali sadašnje i buduće građane Srbije, njihovo dostojanstvo i nacionalne vrednosti koje su vremenom potisnute i delimično zaboravljene.

pexels-photo-479821
Prethodni članak

U POČETKU BEŠE REČ

Untitled
Naredni članak

SRPSKI NARODNI KALENDAR 2018 (6. jul)