На данашњи дан

Пуштена је у рад Фабрика аутомобила у Крагујевцу

На данашњи дан 1962. године, свечано је пуштена у рад Фабрика аутомобила у Крагујевцу, која је у то време била последња реч технике и технологије.

Она је обухватала механичку обраду, пресерај, каросерију, лакирницу и монтажу, и у почетку је производила годишње око 30.000 аутомобила. Ипак, историјат аутомобилске индустрије у Крагујевцу много је дужи, а као претеча Заставе може се сматрати фабрика за производњу топова, отворена средином XIX века.

Почетком прошлог века, у Крагујевцу се интензивно развијала војна индустрија, а први аутомобил фабрике Daimler-Benz оправљен је у Војнотехничком заводу 1904. године. Пракса одржавања аутомобила настављена је и после Првог светског рата. Рађен је ремонт возила за војне потребе и израда резервних делова.

После Другог светског рата у Застави је почела и производња приколица за запрежна и моторна возила, а права производња аутомобила кренула је 1953. године монтажом 162 теренска џипа `willys`. Убрзо је донета одлука о избору лиценцодавца, а после темељних анализа избор је пао на FIAT. Ауто-радионица почела је са склапањем аутомобила 1954. године, када је на тржиште изашло њих 55. Наредних година додавани су један по један објекат: ауто-браварница, каросерија и механичка радионица. Производња је сходно томе, из године у годину расла, да би 1960. била донета одлука да се изгради фабрика у предграђу Крагујевца, која је две године касније, на овај дан и отворена.

Зграде и машине за производњу једног од најпознатијих Заставиних модела подигнуте су у другој фази развоја фабрике, а 1972. године почела је производња чувеног модела Zastava 101. Годишње се производило преко 100.000 аутомобила, што је била серија коју су ретко превазилазили и највећи светски произвођачи. Модел Yugo ушао је у серијску производњу 1980. године, а Floridа 1988. Распадом СФРЈ и санкцијама почео је тежак период за Заставe, а агресијом на државу 1999. године уништен је огроман део производних постројења.

Ипак, са обновљених постројења у септембру исте године, наставило се са производњом, капацитета 50.000 возила. Италијански Fiat и наша земља 2008. године потписали су уговор о заједничком улагању и основано је предузеће Фиат аутомобили Србија, чиме је Застава и званично престала да постоји.

Током свог постојања ова фабрика је произвела више од четири милиона аутомобила, од чега је око 650.000 њих извезено у 76 земаља света.

Од важних догађаја у вези са Србијом на овај дан издвајамо још:

1937. године погинуо је револуционар и шпански борац Благоје Паровић;
2008. године преминула је оперска певачица Олга Бручи.

MK

MK

Фондација Српски Легат је основана са циљем да својим активностима очува историју, традицију и културу Србије и подсети на лепе и светле тренутке српске историје како би инспирисали садашње и будуће грађане Србије, њихово достојанство и националне вредности које су временом потиснуте и делимично заборављене.

pexels-photo-479821
Претходни чланак

У ПОЧЕТКУ БЕШЕ РЕЧ

Untitled
Наредни чланак

СРПСКИ НАРОДНИ КАЛЕНДАР 2018 (6. јул)