DogađajiNa današnji danPrivreda

Na današnji dan puštena je u rad Fabrika automobila u Kragujevcu (Fabrika automobila u Kragujevcu)

Na današnji dan 1962. godine, svečano je puštena u rad Fabrika automobila u Kragujevcu (Fabrika automobila u Kragujevcu), koja je u to vreme bila poslednja reč tehnike i tehnologije. Ona je obuhvatala mehaničku obradu, preseraj, karoseriju, lakirnicu i montažu. Proizvodila je godišnje 32 hiljade automobila, mada su stvarne mogućnosti fabrike bile znatno veće. Ipak, istorijat automobilske industrije u Kragujevcu mnogo je duži, a kao preteča Zastave može se smatrati fabrika za proizvodnju topova, otvorena sredinom 19. veka. Početkom prošlog veka, u Kragujevcu se intenzivno razvijala vojna industrija, a prvi automobil fabrike  Daimler-Benz opravljen je u Vojnotehničkom zavodu 1904. godine. Praksa održavanja automobila nastavljena je i posle Prvog svetskog rata. Rađen je remont vozila za vojne potrebe i izrada rezervnih delova. Posle Drugog svetskog rata u Zastavi je počela i proizvodnja prikolica za zaprežna i motorna vozila, a prava proizvodnja automobila krenula je 1953. godine montažom 162 terenska džipa willys. Ubrzo je doneta odluka o izboru licencodavca, a posle temeljnih analiza izbor je pao na FIAT. Auto-radionica počela je sa sklapanjem automobila 1954. godine, kada je na tržište izašlo njih 55. Narednih godina dodavani su jedan po jedan objekat: auto-bravarnica, karoserija i mehanička radionica. Proizvodnja je shodno tome, iz godine u godinu rasla, da bi 1960. bila doneta odluka da se izgradi fabrika u predgrađu Kragujevca, koja je dve godine kasnije, na ovaj dan i otvorena. Zgrade i mašine za proizvodnju jednog od najpoznatijih Zastavinih modela podignute su u drugoj fazi razvoja Fabrike, a 1972. godine počela je proizvodnja čuvenog modela zastava 101. Godišnje se proizvodilo preko 100 000 automobila, što je bila serija koju su retko prevazilazili i najveći svetski proizvođači. Model yugo ušao je u serijsku proizvodnju 1980. godine, a florida 1988. Raspadom SFRJ i sankcijama počeo je težak period za Zastavu, a bombardovanjem države 1999. godine uništen je ogroman deo proizvodnih postrojenja. Ipak, sa obnovljenih postrojenja u septembru iste godine, nastavilo se sa proizvodnjom, kapaciteta 50 000 vozila. Godine 2008. italijanski Fiat i naša zemlja potpisali su ugovor o zajedničkom ulaganju i osnovano je preduzeće Fiat automobili Srbija, čime je Zastava i zvanično prestala da postoji. Tokom svog postojanja Zastava je proizvela više od četiri miliona automobila, od čega je oko 650 000 njih izvezeno u 76 zemalja sveta.

Od važnih događaja vezanih za Srbiju na ovaj dan izdvajamo još:

  1. godine poginuo je revolucionar i španski borac Blagoje Parović.
Print Friendly, PDF & Email
Srpski Legat

Srpski Legat

Fondacija Srpski Legat je osnovana sa ciljem da svojim aktivnostima očuva istoriju, tradiciju i kulturu Srbije i podseti na lepe i svetle trenutke srpske istorije kako bi inspirisali sadašnje i buduće građane Srbije, njihovo dostojanstvo i nacionalne vrednosti koje su vremenom potisnute i delimično zaboravljene.

stevan
Prethodni članak

Na današnji dan rođen je Stevan Raičković (Stevan Raičković)

Akademik Dejan Medaković
Naredni članak

Na današnji dan rođen je Dejan Medaković (Dejan Medaković)