DogađajiNa današnji dan

na današnji dan: Prikazan je prvi film posleratne Jugoslavije

Na današnji dan 1947.godine prikazan je prvi posleratni domaći igrani film, Slavica. Film je za beogradsko preduzeće Avala-film režirao Vjekoslav Afrić, inače pozorišni glumac, koji je prethodno stekao iskustvo radeći na filmu u produkciji Moskovskog filmskog studija o ustanku i borbi protiv okupatora, pod nazivom U planinama Jugoslavije. Godine 1946. Afrić je okupio ekipu glumaca koji su igrali u Jugoslovenskom dramskom pozorištu i sa mnogo entuzijazma, za samo dva meseca, po sopstvenom scenariju snimio film. Glavne uloge igrali su Marijan Lovrić i Irena Kolesar, dok je snimatelj bio Žorž Skrigin. Film je prihvaćen sa oduševljenjem i prikazivao se narednih dvadeset godina. Vjekoslav Afrić je snimio još dva filma, posle čega se posvetio profesuri na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu.

Poređenja radi, prvi srpski nemi igrani film bio je Život i dela besmrtnog vožda Karađorđa iz 1911.godine u režiji Čiča Ilije Stanojevića. Producent je bio Svetozar Botorić, takođe i vlasnik biskopa Pariz u Beogradu, a uloge su tumačili glumci Srpskog narodnog pozorišta. I ovaj film je doživeo veliki uspeh kod publike, pa je prikazivan i posle Prvog svetskog rata. Dugo se mislilo da je film izgubljen, ali je 2003.godine pronađen u Filmskom arhivu Austrije i potom prikazan u Jugoslovenskoj kinoteci, prvi put posle 75 godina.

MK

MK

Fondacija Srpski Legat je osnovana sa ciljem da svojim aktivnostima očuva istoriju, tradiciju i kulturu Srbije i podseti na lepe i svetle trenutke srpske istorije kako bi inspirisali sadašnje i buduće građane Srbije, njihovo dostojanstvo i nacionalne vrednosti koje su vremenom potisnute i delimično zaboravljene.

maxresdefault
Prethodni članak

na današnji dan: Rođeni su Josip Slavenski i Zoran Radmilović