АктуелностиЉудиНа данашњи дан

Иван Сарић је својим летом поставио темеље ваздухопловства код нас

На данашњи дан, 16. октобра 1910. године Иван Сарић је постао први човек који се на тлу данашње Србије, авионом сопствене конструкције винуо у небо и тиме поставио темеље ваздухопловства код нас.

Наиме, тог дана је на Градском тркалишту у Суботици, пред неколико хиљада суграђана, он приредио први јавни лет, пошто је пре тога већ неколико пута правио покушаје и увежбавао се. Нажалост, о том догађају, осим две фотографије, сведочења присутних и самог актера, није остало много сведочанстава. Зна се да је његов авион са ознаком Сарић 1 имао троцилиндрични мотор од 24КС, да је био од дрвета, са ланеним платном, точковима од бицикла, жицама од клавира, баштенском столицом као пилотским седиштем и кацом за млеко која је имала улогу резервоара.

Тим авионом је он полетео, летео на висини од тридесетак метара, направио два круга од око 3 километра и успешно слетео.

Иван Сарић је тада имао тридесет четири године, и са завршеном Трговачком  академијом, живео је и радио у Суботици као државни чиновник.

Од младости је био страствени спортиста, те се бавио атлетиком, рвањем, бициклизмом, мотоциклизмом, аутомобилизмом, а један је и од оснивача фудбалског клуба у свом граду. У већини спортова којима се бавио је освајао медаље широм Аустроугарске, али и у другим земљама, а један такав аутомобилски догађај одвео га је у Париз, где се одиграо судбоносни сусрет са авионима.

Шест година после првог лета браће Рајт и непосредно пред први лет преко Ламанша, Сарић се упознао са Блериоом и, кришом, на лицу места направио скицу авиона која му је потом послужила као основ за оно што је направио.

Било је ту наравно и измена, пошто он није имао све лаке материјале од којих је француски авион био направљен, те је Сарић унео новине у вези са крилима, које се и дан данас користе.

Наредних година је наставио да усавршава свој модел, па је тако настао и Сарић 2, а поред авиона, конструисао је и моторе, елисе и један хеликоптер.

Био је добитник многобројних признања и доживео је дубоку старост, преминувши у Суботици 1966. године. Реплика његовог авиона, са оригиналним елисама и другим деловима, на којој је и сам радио 1957. године, налази се данас у Музеју ваздухопловства у Београду, заједно са његовом преписком са другим конструкторима тог времена, документацијом и бројним личним предметима, док аероклуб у Суботици носи његово име.

Од важних догађаја у вези са Србијом на овај дан издвајамо још:

1920. године рођен је књижевник и професор Миодраг Поповић;
1953. године почеле су да излазе Вечерње новости;
1965. године формиране су Робне куће Београд;
1991. године ЈНА је престала да користи петокраку као свој симбол.
2000. године умро је физичар, професор и академик Милан Курепа.

Print Friendly, PDF & Email
MK

MK

Фондација Српски Легат је основана са циљем да својим активностима очува историју, традицију и културу Србије и подсети на лепе и светле тренутке српске историје како би инспирисали садашње и будуће грађане Србије, њихово достојанство и националне вредности које су временом потиснуте и делимично заборављене.

Previous post

БОЖЈИ МЛИНОВИ МЕЉУ ПОЛАКО АЛИ СИГУРНО

Next post

Владимир Алексић је у Панчеву извео први лет једрилицом